vrijdag 25 november 2016

Andere achtergrond gebruiken voor de titeldia indeling in PPT 2013

Wanneer je een thema toepast op je PPT presentatie dan zie je dat de titeldia meestal een andere achtergrond heeft dan die van het moedermodel. Neem nu als voorbeeld het thema Facet. Wanneer je dit toepast op je presentatie dan zie je dit in het diamodel.


De achtergrond van de dia-indeling Titeldia is anders dan die van de dia-indeling Titel en object. Deze laatste volgt het moedermodel volledig (zie bovenste miniatuur met het cijfer 1 ervoor).

Hoe kan dit? Wel bij de dia-indeling Titeldia is de achtergrond van het moedermodel (die met het cijfer 1) weggelaten. Dat kan je zien omdat het vinkje bij Achtergrond afbeeldingen weglaten actief is. Bij de andere dia-indelingen is dit niet zo.

Je kan dus op deze indeling een totaal andere achtergrond voorzien. Hier is enkel gekozen voor een andere rechthoekige driehoek bovenaan. Maar je zou evengoed iets totaal anders kunnen maken. Zoals het voorbeeld hieronder. Een aantal vormen zijn rechts weggelaten en aan de linkerkant is een andere vorm geplaatst. De twee lijnen zijn van kleur veranderd. Het volstaat om de vormen te selecteren en met Delete te verwijderen of ze van opmaak te veranderen. Links heb ik een vorm toegevoegd.


Hoe ga je nu tewerk om een andere achtergrond te creƫren voor de titeldia? Ik neem opnieuw het voorbeeld van het thema Facet. Op het moedermodel selecteer ik de achtergrond, die bestaat uit een verzameling objecten die gegroepeerd zijn. Bij wijze van voorbeeld heb ik gedegroepeerd en wat verplaatst zodat je duidelijk ziet uit welke objecten de achtergrond opgemaakt werd.


Die kopieer ik naar het moedermodel van een nieuwe presentatie. Je ziet meteen dat de achtergrond op alle dia-indelingen is toegepast inclusief deze van de titeldia. Weliswaar in de kleuren van het kantoorthema dat standaard wordt gebruikt bij iedere nieuwe presentatie. Via de knop Kleuren uit de groep Achtergrond zorg ik voor dezelfde kleuren door groengeel te kiezen.




Zoals je ziet is de achtergrond overal dezelfde ook bij die van de titeldia indeling.

Ik haal nu het vinkje weg bij Achtergrondafbeeldingen verbergen.


Ik plak de achtergrond er terug in en verander hem zoals hierboven aangegeven.



Zet ik het vinkje terug bij Achtergrondafbeeldingen weglaten dan zie je dat de achtergrond van het diamodel wordt teruggezet maar dat de wijzigingen behouden blijven.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten