dinsdag 4 mei 2021

Getekende vormen bewaren als een svg afbeelding - PPT 2019

Te beginnen met Office 2016 kan PPT overweg met svg bestanden. Svg staat voor Scalable Vector Graphics. Dit zijn hoge kwaliteit afbeeldingen die je onbeperkt kan schalen zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Daarenboven zijn zij veel kleiner in omvang.

Het svg formaat is ideaal voor logos, lijnkunst, grafieken en pictogrammen.

Je kan nu dus in PPT een zelfgemaakte tekening opslaan als een svg bestand. Hieronder zie je een voorbeeld van een logo dat ik heb gemaakt via de ingebouwde vormen in PPT. Links staat de niet gegroepeerde tekening rechts de gegroepeerde.

Om de tekening op te slaan klik je er rechts op en je kiest voor Opslaan als afbeelding, in de opslaan als lijst kies je voor Scalable Vector graphic indeling (*.svg).

Om te vergelijken met andere formaten heb ik het logo ook bewaard onder het png en jpg formaat.

Vervolgens heb ik de grootte opgezocht in de verkenner en dit zijn de resultaten:


Bij een tweede poging heb ik op de letters een opvulling met kleurovergang toegepast. Dat werkt nog altijd.  



Bij de derde poging heb ik het tekstvak een patroonopvulling gegeven (horizontale lijnen) Dat geeft geen goed resultaat bij de png en jpg formaten, de kwaliteit is slecht. Bij de svg afbeelding daarentegen is er geen enkel probleem ook niet wanneer je de afbeelding vergroot.


De svg afbeelding kan natuurlijk nog geëditeerd worden, kies het tabblad Opmaak onder Hulpmiddelen voor graphics en klik op de knop Converteren naar shapes in de groep Wijzigen. Maar als je dat doet gaat ook de kleurovergang/patroonvulling (zie hieronder) wel verloren.
Als je je eigen pictogrammen wil maken (de ingebouwde zijn allemaal svg bestanden) of je wil bestaande aanpassen kijk dan naar mijn artikel:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten